by

Fakta Dan Kebenaran Soal Bedong Bayi Agar Kakinya Lurus

Fakta Dan Kebenaran Soal Bedong Bayi Agar Kakinya Lurus

Bulatin.com – Membedong bayi baru lahir jadi satu kebiasaan yang turun temurun. Tetapi, banyak beberapa ibu jaman saat ini yang berasumsi bedong tidak memberi faedah untuk buah hatinya.

Berita yang ramai mengedar, bedong jadi satu diantara penyebab lurusnya kaki anak. Tetapi hal semacam ini dibantah oleh Dokter Spesialis anak, dr. Miza Dito Afrizal, SpA, BMedSci, Mkes.

” Kaki bayi tuturnya dapat bengkok bila tidak dibedong, jadi agar lurus mesti dibedong. Itu cuma mitos. Karna maksud membedong cuma untuk menghangatkan bayi, ” ungkap Miza didapati di Jakarta.

Miza meneruskan, kaki anak yang sehat, memanglah semestinya berupa sedikit bengkok. Itu di buat supaya memudahkan anak jalan di masa datang.

” Bila kaki anak dibedong dengan maksud meluruskan kakinya, itu tidak sehat. Karna bayi yang sehat, kakinya mesti sedikit bengkok supaya dapat jalan prima, ” tuturnya.

Miza kembali mengutamakan kalau peranan dari bedong cuma untuk berikan kehangatan pada badan bayi yang masih tetap peka. Karenanya, ia tidak mereferensikan membedong dengan sangat kuat.

” Bedong hingga rapi saja memiliki bentuk, janganlah demikian ketat serta kuat. Bahan kain bedong juga baiknya yang nyaman serta tidak menyebabkan alergi pada bayi. “